“Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berserah diri (pada Allah)”

[Ali 'Imran (3) : 64]

Thursday, January 28, 2010

Penentang Menjadi Pembela

Rabu
20/01/2010

majlis dibuka dengan Al-FAtihah dan dipengerusikan oleh cik Shahida Zahar..

untuk T&T, surah Al-Fussilat (41:39-54) telah dipilih..

"dan sekiranya Al-Quran Kami jadikan sebagai bacaan dalam bahasa selain bahasa Arab niscaya mereka mengatakan, "mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya?" apakah patut (Al-Quran) dalam bahasa selain bahasa Arab sedang (rasul), orang Arab?"(41:44)
ayat ini menerangkan sebab kenapa Al-Quran menggunakan bahasa Arab.. sebab Nabi adalah seorang Arab.. tak ke pelik kalau Nabi orang Arab tapi Al-Quran menggunakan bahasa lain?? pelik, kan?

"dan apabila kami berikan nikmatkepada manusia, dia berpaling menjauhkan diri (dengan sombong); tetapi apabila ditimpa malapetaka maka dia banyak berdoa" (41:51)
kena atas batang hidung sendiri.. MyEm0.Com waktu susah je cari ALLAH.. bila senang sikit je, buat-buat tak ingat..

"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kebesaran) Kami di segenap penjuru dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al-quran itu adalah benar. tidak cukupkah (bagi kamu) bahwa Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?" (41:53)
tak payah kita susah-susah cari tanda kebesaran ALLAH.. sebab tanda-tanda kebesaran-Nya dapat dilihat pada diri kita sendiri je.. cthnya DNA.. susunan DNA yang non-coding tu ada kaitan dengan susunan ayat-ayat dalam surah Yasin.. ☺ hebat x?


kemudian, kak yana mengajukan soalan..
'kenapa start usrah dengan T&T?'
MyEm0.Com
sebabnya, kita diajar oleh Nabi Ibrahim..
Nabi Ibrahim berdoa untuk keluarga yang selalu ditinggalkan:
"ya Tuhan kami, utuslah di tengah mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayatMu dan megajarkan kitab dan hikmah kepada mereka, dan menyucikan mereka. sungguh, Engkaulan Yang Mahaperkasa, Mahabijaksana" (2:129)

ALLAH memperkenankan doa Nabi Ibrahim.. tapi ALLAH edit sikit doa Nabi Ibrahim itu..
"sebagaimana Kami telah mengutuskan kepadamu seorang Rasul (Muhammad) dari (kalangan) kamu yang membacakan ayat-ayat Kami, menyucikan kamu, dan mengajarkan kepadamu kitab (Al-Quran) dan Hikmah (Sunnah), serta mengajarkan apa yang belum kamu ketahui" (2:151)
ALLAH suruh manusia sucikan diri dulu (dengan amalan), baru la diajarkan kepada mereka Al-Quran..

kemudian..
kami dibentangkan pula dengan UKHWAH
ukhwah ni merupakan satu hubungan friendship yang bersatu untuk akidah Islam..
syaitan amat-amat x suke akan hubungan ini.. ukhwah ni jugak amat halus.. senang untuk syaitan cucuk jarum dia..

Maksud ukhuwah menurut imam Hasan al-Banna ialah keterikatan hati dan jiwa satu sama lain dengan ikatan akidah yakni Islam. Ukhuwah bukanlah sesuatu yang boleh diada-adakan mahupun sesuatu yang boleh diwarisi tanpa memenuhi syarat-syaratnya yang tertentu. Hal ini kerana ukhuwah merupakan roh yang dihidupkan Allah dalam hati orang-orang beriman apabila Dia mengkehendaki agar mereka dekat dan bersatu. Ibn Abbas ra berkata bahawa kerabat rahim dapat diputus, dan budi dapat diingkari, tetapi jika Allah mempersatukan hati maka tidak dapat digoncangkan oleh apapun, kemudian ia membacakan maksud firman Allah SWT dalam surah al-Anfal ayat 63 seperti berikut;
…walaupun kamu membelanjakan semua kekayaan yang ada di bumi, nescaya kamu tidak akan dapat menyatukan hati mereka. Akan tetapi Allah telah menyatukan hati mereka. Sungguh, Dia Maha Perkasa, Mahabijaksana”
dua unsur utama dalam ukhwah ialah husnu zhon (bersangka baik) dan itsar (mengutamakan orang lain).. selemah-lemah ukhuwah ialah husnu zhon..

kali ini, tokoh yang dipilih ialah IKRAMAH..
daripada seorang yang sangat berprasangka buruk kepada Nabi, jadi seorang yang sangat menyayangi Nabi..
daripada seorang penentang menjadi seorang pembela.. MyEm0.Com

Ikramah anak kepada Abu Jahal.Beliau lahir daripada keluarga bangsawan Quraisy.Sejak kecil,dia didik menjadi seorang pahlawan dan apabila besar ikhramah menjadi seorang panglima muda yg gagah berani,penunggang kuda yg handal dan banyak pengalaman berperang.
Sebelum memeluk Islam,Ikramah bin Abu Jahal amat memusuhi Nabi Muhammad SAW sama seperti ayahnya Abu Jahal.Kebencian Ikramah semakin menebal selepas ayahnya terbunuh dalam “Perang Badar”.semasa tentera Islam memasuki kota Mekah,Ikramah dan pasukan tenterannya berazam menewaskan Rasulullah tetapi Berjaya di kalahkan oleh pasukan tentera yg dipimpin oleh Khalid bin Walid.


Kerana berasa takut dibunuh oleh tentera Islam yg menakluk kota Mekah,Ikramah bin Abu Jahal melarikan diri ke yaman tetapi kedatangannya tidak di senangi oleh penduduk negeri itu.Kemudian,beliau bercadang meminta bantuan daripada raja Habsyah.Dalam pelayaran menuju ke Habsyah,kapal yg di naikinya dipukul rebut dan hamper karam.Ketika itu,Ikramah bernazar sekiranya terselamat daripada bencana itu,dia akan kembali ke Mekah menemui Nabi Muhammad.Akhirnya,dia terselamat daripada bencana itu.
Kemudian,Ikramah kembali ke Mekah lalu menemui Nabi Munhammad.Beliau tertarik melihat keperibadian Nabi Muhammad yg mulia.Rasulullah tidak membenci ataupun membalas dendam kepada Ikramah walaupun dia pernah menyatakan beliau adalah musuh utamanya.Ikramah kagum dgn keperibadian Rasulullah yg pemaaf dan pengampun.Apabila di ajak masuk Islam oleh Rasulullah,ikramah bin Abu jahal meminta tempoh hendak berfikir dahulu kerana tidak mahu dituduh masuk Islam kerana takut ataupun dipaksa.rasulullah bersetuju dgn permintaan Ikramah.

Sejak memeluk Islam,taubat memasuki segala rongga nadi dan hati Ikramah.Setiap hari dia membaca al-Quran,sembahyang dan mengerjakan ibadah lainya.Pada musim haji,Rasulullah mengangkat Ikramah menjadi ketua pemerintahan di Hawazin.Namun,Ikramah dapat merasakan kenikmatan iman di samping Rasulullah sebentar sahaja di sebabkan beliau kembali ke rahmatullah.Selepas kewafatan Rasulullah,ramai yg murtad dan mengaku menjadi nabi.Khalifah Abu Bakar melantik Ikramah memimpin pasukan tentera ke Yamamah bagi menumpaskan mereka yg enggan membayar zakat.Di sana Ikramah memperlihatkan kehebatannya dgn kemurnian iman,dgn memberikan ajaran selayaknya kepada kaum bani Hanifah.Sekembalinya dari yamamah,Ikramah meneruskan perjuangan ke MahaKhalifah Arah dan di sana juga dia member pengajaran kepada kaum murtad.Gerakan pembersihan kepada kaum murtad selesai.Kini,tiba saatnya pengembangan Islam ke daerah pemerintahan Rom dan Parsi.Sebagai seorang pejuang yg tabah , berangkatlah Ikramah ke tanah Syam bersama-sama pasukan Islam.Sebelum pasukan besar ini berangkat ke tanah Syam daerah penjajahan Rom,maka Khalifah abu Bakar keluar memeriksa pasukan itu di satu tempat perkhemahan yg bernama Jaraf.

Sewaktu Khalifah tiba di depan satu khemah besar yg di kawal lapan tentera berkuda bersenjata lengkap,maka beliau bertanya khemah apakah ini?Ternyata itu adalah milik Ikramah.Abu Bakar menawarkan bantuan yg di perlukan tetapi Ikramah menolak tawaran itu.”saya tidak memerlukan bantuan yg berupa benda,ya Khalifah.Kami sendiri sekarang memiliki ribuan dinar.Hanya kami pohonkan doa dan restu Khalifah,”kata IKramah.

Seketika itu juga,Khalifah mendoakan kebahagiaan dan kemenangan buat Ikramah dan tentera Islam.Dalam pertempuran di Yarmuk,tentera Islam berjumlah 40,000 orang bertempur dengan tentera Rom 250,000 orang.Mereka mengempur musuh dengan serbuan laksana banjir deras hingga pertahanan musuh hancur berderai.Dengan tabah,Ikramah menghadapi pedang dan tombak musuh,hingga dada dan mukanya luka parah.Melihat keadaan Ikramah dalam keadaan yg demekian,sahabat mengingatkanya,”Tawakalah kepada ALLAH ,ya Ikramah dan kasihanilah pula akan dirimu…”

Dengan tegas Ikramah menjawab,”Dahulu aku berperang untuk al-Latta dan al-Uzza serta kuserahkan maut padanya.Maka,apakah sekarang aku tidak berani mempertaruhkan jiwaku dalam jihad membela Allah dan Rasul-Nya?”….”Tidak…demi Allah,aku tetap menyerahkan jiwa ragaku ikhlas kepada ALLAH.”Terjadilah pertempuran babak terakhir,maka pedang bersentuhan antara satu sama lain.Ikramah cedera parah dan gugur dalam pertempuran itu.begitu juga sahabatnya Haris bin Hisyam dan puteranya Umar bin Ikramah serta beberapa orang yg lain kecuali Dhirar Ibnu Azwar.Ikramah dan puteranya Umar di bawa ke markas Khalid Ibnu Walid.Alangkah sedih Khalid melihat jasad pahlawan bapa dan anak itu.Sebagai tanda cinta dan kasihnya,Khalid meletakkan kepala Ikramah di atas pahanya dan kepala Umar pada betisnya….

“Dahulu aku berperang untuk al-Latta dan al-Uzza.Sekarang,
Aku serahkan jiwaku dengan ikhlas kepada ALLAH”
-ikramah

sesi seterusnya:
BIDAAH by kak ayu☺
antara hadis Nabi yang berkaitan dengan bidaah ialah:
Daripada Ummu al-Mukminin Ummu Abdullah 'Aisyah r.a. رضي الله عنها beliau berkata:

Rasulullah SAW telah bersabda: Barangsiapa yang mengada-ada sesuatu perkara dalam urusan kita ini, yang bukan daripadanya, maka ia tertolak.Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim. Dalam riwayat Muslim, ada hadis lain berbunyi: Barangsiapa yang mengerjakan suatu amalan yang tidak ada asal usul dengan agama kita,maka ia tertolak.


bidaah berkait rapat dengan ibadah dan muamalat..
bidaah ini wajib diperangi dengan cara bijaksana dan lemah lembut..

lawan bagi bidaah ialah sunnah.. ini dijelaskan dalm hadis Nabi:
Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi. al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami berkata: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertaqwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, necaya dia akan melihat banyak perselisihan. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah khulafa' Rasyidin yang mendapat hidayat. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah dan setiap bid'ah itu adalah sesat dan setiap kesesatan itu dalam neraka.


semoga apa yang dikongsikan pada kali ini dapat memberikan manfaat kepada semua..
majlis ditangguhkan dengan bacaan surah Al-Asr dan tasbih kifarah..

sekian,
wassalam..
MyEm0.Com

3 comments:

  1. huhu..touchin bce crita Ikramah...
    ta tkot mati demi p'juangankn agama Allah...
    sdangkn putry na solat kt tmpt awam pown tkot kine tembak la..kine tikam la..kine serang hendapla...adeylaaa...
    btw..kartun 2 mmg comey..hi3..=)

    ReplyDelete