“Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berserah diri (pada Allah)”

[Ali 'Imran (3) : 64]

Wednesday, January 13, 2010

The New Year, The new us, The better muslim..


3 /1 / 2010 (Sunday = Sunny Day)


ALHAMDULILLAH, PRAISE BE TO ALLAH, THE MOST MERCIFUL, THE ONE AND ONLY...


The author in the house: Nina

Sorry to all my friends for this late post. My laptop have just get better from some virus after 2 month of illness.. Alhamdulillah..


The MC of the the day: Aisyah Puteri

The most waited Tazkirah girl: Amira (Fathin)

Well, we do cabutan bertuah to pilih the MC and tazkirah girl.. (berdebar seyh..takoot kene..ish3.. berlumba2)

Its Sunday, 3rd of January, we are "playing acting" today for acting not to remember it is our Kak Yana's birthday tomorrow. Blame Kak Ayu, she teaches us.. hehe.. it was fun though.. Neways, happy birthday Kak Yana.. Thanks for the care towards Baklawa.. We all lurve you much...
Back to the main issue, okay..

Puteri starts the usrah with Al-Fatihah.. Ameen..

Then Kak Yana switch on her laptop and share with us about 10 Wassafat Tarbiyah..

"hah? Apekah itu?" my heart whisper.. hehe


Okay2, Wasafat or Muwasafat is from word "safa" means suci hati dan perbuatan.

While, "tarbiyah" means the education and upbringing of the people. Starts with the education and training of our own selves, then our families, and then the community and so on (like the 7 "Marotib Amal"-7 steps tu). Okay, insyaALLAH from this discussion, we can know what the aspect to improve our own selves -1st step of marotib amal sempena tahun baru ni... ( nak taw x ni? )

Muhasafat Tarbiyah is the 10 values by hook or by crook must be there in ALL prophet.. don't believe me? Okay, read al-Quran, surah Al-Qashash (28 ;14-28). Surely, like T-O-T-A-L-L-Y, we can find all these values in individuality of Prophet Musa.

Presenting the 10 Wassafat Tarbiyah:
Thanks to Kak Yana for the cute badges, kene atas batang hidung den..hehe..
1. Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
  • Berpegang pada konsep syahadah dgn kukuh
  • Menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

2. Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)
  • Perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya
  • Belajar untuk membetulkan amalannya
  • Tidak melampau atau berkurang (pertengahan)

3. Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)

  • Our akhlak is Al-Quran and is being reflected through peribadi of Prophet Muhammad (peace be upon him).

4. Mampu berdikari (Qadiran ala Kasbi)


  • Melakukan setiap kerja dengan betul dan semolek-moleknya (ihsan)

5. Berpengetahuan luas (Mutsaqqafal Fikri)

  • Perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain.*
  • Perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis. Bolehlah ikut cara berinteraksi dgn al-Quran yang Kak Nawar cerita dulu.

6. Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)

There is a hadith i wanna share with you:

Abu Hurairah radhiyallahu’anhu meriwayatkan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Seorang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada seorang mukmin yang lemah, namun pada masing-masingnya terdapat kebaikan. Bersemangatlah untuk meraih apa yang bermanfaat bagimu, mintalah pertolongan kepada Allah, dan jangan bersikap lemah. Apabila sesuatu menimpamu janganlah berkata, ‘Seandainya dahulu aku berbuat demikian niscaya akan begini dan begitu.’ Akan tetapi katakanlah, ‘Itulah ketetapan Allah dan terserah Allah apa yang dia inginkan maka tentu Dia kerjakan.’ Dikarenakan ucapan ’seandainya’ itu akan membuka celah perbuatan syaitan.” (HR. Muslim [2664] lihat Syarh Nawawi, jilid 8 hal. 260).

7. Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)

  • Berazam kuat untuk melawan nafsu.

8. Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)

  • Ye kawan2, kite can try to wake up early and don't sleep after Subuh.. kite same2 cube yek..

9. Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu'unihi)

  • In ALL the things that we do, ada baiknya kalau ade susunan dye.. lagi sistematik gitu..

10. Berguna untuk orang lain. (Nafi'un li ghairihi)

  • Cuba tolong kawan2 dalam semua bidang.

The Prophet (SAW) said 'The right of a Muslim upon a Muslim are six' It was asked what are they? He replied ' When you meet him, salute him when he calls you, respond to him. When he seeks advice , give him advice. When he sneezes and praises Allah, respond to him. When he falls ill, visit him. When he dies, follow him (the funeral bier)' (Muslim)

  • Sebarkan walau sepotong ayat yang kita tahu. Sharing is caring.. Kalau nak tunggu kita 100% perfect n nak tunggu ada masa untuk dakwah. Percayalah, takkan ke mana kita..

Then, fathin gave us tazkirah on Perkara Ghaib.

“Dan pada sisi Alloh-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji-pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfudz).” QS. Al-An’am ; 59

Dan kunci2 itu dijelaskan lagi dalam:

“Kunci-kunci ghaib ada lima, tak ada yang mengetahuinya kecuali Allah; tak ada seorangpun yang tahu apa yang akan terjadi esok hari kecuali Allah, dan tak ada seorang pun yang tahu apa yang ada dalam rahim kecuali Allah, tak ada satu jiwa pun yang tahu apa yang didapatnya esok hari, dan tak ada yang tahu di bumi mana akan mati kecuali Alloh, juga tidak ada yang tahu kapan akan datangnya hujan kecuali Allah, serta tidak ada yang mengetahui kapan hari kiamat datang kecuali Allah.”

Pendapat mengatakan bahawa kelima-lima ini adalah perkara ghaib kerana ia adalah permulaan kepada sesuatu.

All in all, If we start the first step in tarbiyah, we should work to improve ourself with the values of muwasafat tarbiyah so that we will be a better individual muslim. Like i said before, 10 Muwasafat Tarbiyah is in all prophet, including Muhammad (praise be upon him). So, what are we waiting for? The Idol is there.. who else we want to follow?

Start to get to know Prophet Muhammad s.a.w and let him talk to us through hadith and Sirah. This nasheed is out of the world, know our prophet through right source and not from the media propaganda. Know his values

InsyaALLAH. A New Year. A new me. A better Muslim.

3 comments: