“Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berserah diri (pada Allah)”

[Ali 'Imran (3) : 64]

Friday, May 7, 2010

sambungan..


...kalau hari tu, bibimbab menjadi menu di baklawa domu, kali ni doekbukgi dan jjajjangmyun pula yang menjadi hidangan kami..


doekbukgi

kesedapannya juga masih terasa~ Alhamdulillah..

post yang sebelum ini telah menerangkan tentang masyarakat jahiliyah.. adakah masyarakat ini akan terus hidup dalam keadaan jahiliyah?? siapakah penyelamat masyarakat ini??

"sebagaimana Kami telah mengutuskan kepadamu seorang Rasul (Muhammad) dari (kalangan) kamu yang membacakan ayat-ayat Kami, menyucikan kamu, dan mengajarkan kepadamu Kitab (Al-Quran) dan Hikmah (Sunnah), serta mengajarkan apa yang belum kamu ketahui"
(2:151)

"Sungguh, Allah telah memberi karunia kepada orang-orang beriman ketika (Allah) mengutus seorang Rasul (Muhammad) di tengah-tengah mereka dari kalangan sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, menyucikan (jiwa) mereka, dan mengajarkan kepada mereka kitab (Al-Quran) dan Hikmah (Sunnah), meskipun sebelumnya, mereka benar-benar dalam kesesatan yang nyata" (3:164)

melalui kedua-dua ayat dari Al-Quran ini, Allah telah mengutuskan seorang Rasul iaitu Muhammad untuk mengajarkan Al-Quran dan Sunnah dan mengeluarkan mereka dari kesesatan yang nyata.. oleh itu, untuk mengeluarkan diri dari kejahilan, kita mestilah kembali kepada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah..

mari kita hayati petikan daripada khutbah terakhir Rasulullah ini:

"wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.


macam mana pula caranya untuk kita kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah?? caranya, hanyalah melalui TARBIYAH.. apakah pula tarbiyah ni?? macam seram jek bunyinye.. tarbiyah ni sebenarnya bermaksud pendidikan..

macam mana nak mentarbiyahkan diri kita ni?? hmm...
cara kita untuk mentarbiyah diri adalah melalui 3 langkah ini:


"Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan" (96:1)

"Orang-orang yang telah kami beri kitab, mereka membacanya sebagaimana mestinya, mereka itulah yang beriman kepadanya. Dan barang siapa ingkar kepadanya, mereka itulah orang-orang yang rugi." (2:121)

perkataan baca di sini bukanlah hanya bermaksud baca.. tetapi, lebih kepada baca dengan teliti dan memahami apa yang dibaca itu.. apa la gunanye baca sesuatu tapi tak faham, kan? MyEm0.Com

"demi jiwa serta penyempurnaan (ciptaan ) nya, maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaannya, sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa) itu, dan sungguh rugi orang yang mengotorinya" (91:7-10)



"dan akan dijauhkan darinya (neraka) orang yang paling bertakwa, yang menginfakkan hartanya (di jalan Allah) untuk membersihkan dirinya, dan tidak ada seorang pun memberikan suatu nikmat padanya yang harus dibalasnya, tetapi (dia memberikan itu semata-mata) kerana mencari keridaan Tuhannya Yang Mahatinggi. Dan nescaya kelak dia akan mendapat kesenangan (yang sempurna)." (92:17-21)

apabila kita dah memahami apa yang dibaca, kita perlulah mengamalkan apa yang telah dipelajari untuk menyucikan diri kita ni.. dalam surah ke-91 (Asy-Syams), Allah SWT telah berfirman bahawa "sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa) itu".. oleh itu, takkan la kita nak lepaskan peluang yang keemasan seperti ni, kan??



"tidak mungkin bagi seseorang yang telah diberi kitab oleh Allah, serta hikmah dan kenabian, kemudian dia berkata kepada manusia, "Jadilah kamu penyembahku, bukan penyembah Allah," tetapi (dia berkata), "Jadilah kamu pengabdi-pengabdi Allah, kerana kamu mengajarkan kitab dan kerana kamu mempelajarinya!" (3:79)

apabila kita dah faham dan mengamalkan tentang Al-Quran dan As-Sunnah ini, secara automatic ianya akan menjadi acuan untuk kita mengatur hidup kita ke arah mengesakan Allah SWT. kita juga perlulah mengajak orang lain untuk sama-sama memahami dan mengamalkan apa yang telah diajarkan oleh Rasulullah SAW.

dalam proses untuk menyeru ke arah kebaikan dan meninggalkan perkara mungkar ni, tiada istilah 'iman-mo-meter'.. amende lah pulak kan iman-mo-meter ni.. tak pernah jumpa pon.. kalo thermometer tu pernah la jumpa..
konsep iman-mo-meter ni sama je macam thermometer tu.. cuma bezanya, thermometer tu sukat suhu (thermo) dan iman-mo-meter ni sukat iman.. tapi ingat ya!!! TIADA istilah iman-mo-meter!! TIADA!!

jadi dialog seperti "Aku bukannya ustaz @ ustazah, tak yah ar tegur dia" atau "Ko ar pergi tegur dia, ko lagi alim dari aku" etc.. etc.. tak sepatutnya menari-nari di bibir kita semua kerana tiada istilah iman-mo-meter~

bersambung...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~






hmm.. cuba teka hadis ni pasal apa??

betul.. MyEm0.Com


hadis 6..

maksud hadis:

“Dari Abu Abdullah An-Nu’man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ‘ Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat perkara-perkara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari perkara-perkara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam perkara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam perkara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan. Hampir sangat ia menternak ke dalamnya (tempat larangan itu). Ketahuilah, bagi setiap raja ada tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah perkara-perkara yang diharamkanNya. Dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati."


pengertian halal menurut Iman Syafie ialah apa-apa yang tidak disebut oleh syarak tentang pengharamannya..
perkara yang halal dan haram telah termaktub dalam Al-Quran dan As-Sunnah.. perkara-perkara ini juga tidak boleh dipertikaikan.. Allah adalah engineer kita, sudah tentulah Dia mengetahui kelemahan dan kelebihan manusia yang telah diciptakan oleh-Nya.. jadi, apa yang perlu kita semua buat ialah sami'na wa ato'na..

perkara syubhah pula ialah perkara yang berada dalam kesamaran, tidak jelas hukumnya samada halal atau haram.. biasanya ia disebabkan oleh pertentangan dua dalil atau kerana tiada dalil atau nas yang terang atau sahih..

mengenai perkara syubhah, Allah telah menggunakan perumpamaan seorang pengembala yang mengembala ternakan di kawasan larangan / tanah milik orang.. walaupun ternakan itu belum masuk secara terang-terangan ke dalam kawasan itu, ia dikira syubhah.. dan sebagaimana dalam hadis tersebut, sesiapa yang menghampiri perkara syubhah, maka dia menghampiri perkara yang haram.. dan ketahuilah bahwa kawasan larangan Allah ialah perkara-perkara haram / maksiat..

hadis ini juga mengupas tentang Qalb.. anatomically, Qalb ni membawa maksud mudghah (daging) yang mengepam darah.. apa lagi kalau bukan jantung.. (dah dirujuk kepada seorang yang fasih berbahasa Arab) menurut hadis ini, jika baik Qalb tu, maka baik la seluruh badan begitu juga sebaliknya, jika rosak Qalb tu, rosak lah seluruh badan..

anatomically, kalau jantung tu elok, darah dapat circulates dalam badan dengan jayanya.. maka, seluruh badan akan dapat menerima darah dan menjalankan fungsi masing-masing tanpa sebarang masalah.. apa akan jadi jika tiba-tiba cells kat jantung tu sendiri tak dapat terima darah yang secukupnya?? langsung kene myocardial infarction.. haa.. kan dah rosak seluruh jasad, tu... MyEm0.Com

maksud tersiratnya pula ialah aqal yang berada dalam hati.. kalau hati ni baik, insyaAllah segala tindak-tanduk jasad pun akan baik.. kalau hati ni rosak, keluar la simpulan bahasa seperti busuk hati, buruk hati, hati kotor, Cendera hati (eh, ni tak termasuk)..

setakat ni sahaja untuk entry kali ni.. sebelum tu, saya nak kongsi sepotong ayat dari surah Al-A'raf ni:


"...peganglah dengan teguh apa yang telah Kami berikan kepadamu, serta ingatlah selalu (diamalkanlah) apa yang tersebut di dalamnya agar kamu menjadi orang-orang yang bertakwa." (3:171)


3 comments:

  1. ish macam biskut post ni! kejap ada kejap takde. huhu

    ReplyDelete
  2. aku nak try upload lagu hadis 6 tu.. tapi xleh.. dah 5 kali aku try.. huhu..

    ReplyDelete