maksudnya:
"Katakanlah: `Dialah Allah, Yang Maha Esa`.
Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu
Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan,
dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia"
Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu
Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan,
dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia"
kali ini usrah kami mengenai surah yang ke-112 ini.. surah yang hanya mempunyai 4 ayat.. walaupun hanya mepunyai 4 ayat, tapi, 4 ayat tersebut adalah ayat yang sangat jelas, terang dan nyata.. ilmu ketuhanan itu mestilah jelas supaya penganutnya lebih yakin dengan pegangan tersebut.. walaupun hanya mempunyai 4 ayat, tapi, 4 ayat ini sudah cukup untuk menerangkan tentang ciri-ciri Allah, Tuhan sekalian alam..
kenapa surah ni diberi nama Al-Ikhlas? kenapa x diberi nama Al-Ahad ke..
apa tu ikhlas? kerana Allah suruh kita ikhlas terhadap kepercayaan kita.. apabila kita dah ikhlas terhadap kepercayaan kita, ianya akan menjadi kukuh dalam hati kita semua..
lagi satu persoalan.. kenapa Allah menggunakan perkataan 'Ahad' dalam ayat yang pertama surah ini? kenapa Allah x menggunakan perkataan 'Wahid' yang juga membawa kepada maksud satu??
kedua-dua perkataan tersebut membawa maksud satu.. tapi, maksud satu perkataan 'Ahad' itu lagi specific dan mendalam daripada maksud satu perkataan 'Wahid'.. 'Ahad' ni memberi maksud yang mengesakan Allah..
alkisahnya, semasa saya sedang berborak2 dengan seorang kawan berbangsa Arab, saya sempat bertanyakan tentang perbezaan kedua perkataan itu.. menurutnya, mmg kedua2 nya bermaksud satu, tapi 'Ahad' itu hanya boleh digunakan untuk Allah.. jangan sesekali kita guna 'Ahad' tu untuk benda yang lain.. 'Ahad' tu hanya untuk Allah sahaja..
kenapa surah ni diberi nama Al-Ikhlas? kenapa x diberi nama Al-Ahad ke..
apa tu ikhlas? kerana Allah suruh kita ikhlas terhadap kepercayaan kita.. apabila kita dah ikhlas terhadap kepercayaan kita, ianya akan menjadi kukuh dalam hati kita semua..
lagi satu persoalan.. kenapa Allah menggunakan perkataan 'Ahad' dalam ayat yang pertama surah ini? kenapa Allah x menggunakan perkataan 'Wahid' yang juga membawa kepada maksud satu??
kedua-dua perkataan tersebut membawa maksud satu.. tapi, maksud satu perkataan 'Ahad' itu lagi specific dan mendalam daripada maksud satu perkataan 'Wahid'.. 'Ahad' ni memberi maksud yang mengesakan Allah..
alkisahnya, semasa saya sedang berborak2 dengan seorang kawan berbangsa Arab, saya sempat bertanyakan tentang perbezaan kedua perkataan itu.. menurutnya, mmg kedua2 nya bermaksud satu, tapi 'Ahad' itu hanya boleh digunakan untuk Allah.. jangan sesekali kita guna 'Ahad' tu untuk benda yang lain.. 'Ahad' tu hanya untuk Allah sahaja..
"barangsiapa yang membaca surah Al-Ikhlas, maka seakan-akan dia telah membaca satu pertiga Al-Quran" (hadis riwayat Ahmad dan An-Nasai)
betapa hebatnya surah yang hanya mempunyai 4 ayat ini.. surah ini disamakan dengan sepertiga Al-Quran..
kisah penurunan surah Al-Ikhlas:
Dilihat dari peristiwa paling pertama, Abdullah bin Mas'ud meriwayatkan bahwa sekelompok Bani Quraisy pernah meminta Nabi Muhammad untuk menjelaskan leluhur Allah dan kemudian turun surah ini. Riwayat lain bersumber dari Ubay bin Ka'ab dan Jarir bin Abdillah yang menyebutkan bahwa kaum Musyrikin berkata kepada Nabi Muhammad, "Jelaskan kepada kami sifat-sifat Tuhanmu." Kemudian turun surah ini untuk menjelaskan permintaan itu. Dalam hadits ini, hadits yang bersumber dari Jarir bin Abdullah dijadikan dalil bahwa surah ini Makkiyah. Selain itu dari Ibnu Abbas dan Sa'id bin Jubair menyebutkan bahwa kaum Yahudi yang diantaranya Kab bin Ashraf dan Huyayy bin Akhtab datang menemui Nabi dan bertanya hal yang sama dengan hadits pertama, kemudian turun surah ini. Dalam hadits ini Sa'id bin Jubair menegaskan bahwa surah ini termasuk Madaniyah. Dan juga riwayat Qatadah menyebutkan Nabi Muhammad didatangi kaum Ahzab (Persekutuan antara kaum Bani Quraisy, Yahudi Madinah, Bani Ghatafan dari Thaif dan Munafiqin Madinah dan beberapa suku sekitar Makkah) yang juga menyanyakan gambaran Allah dan diikuti dengan turunnya surah ini.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
berdasarkan carta kat atas ni, untuk beramal, kita mestilah beriman... dan untuk beriman pulak, kita kene berilmu dulu. apakah konteks ilmu itu sebenarnya dalam carta ni?? ilmu kat sini merujuk kepada ilmu yang kita faham.. bukannya ilmu yang kita tahu.. antara ilmu yang kita tahu dengan ilmu yang kita faham, mana yang lagi kita hayati? dah tentu lah ilmu yang kita faham.. apabila kita dah faham tentang ilmu ketuhanan, kita akan lebih yakin dengan pegangan kita berbanding ngan jika kita tahu tentang ilmu ketuhanan..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
kenapa mesti Jibril datang bertemu Rasulullah dan menanyakan semua soalan tersebut kepada baginda?
Jibril berbuat demikian supaya Rasulullah revise, supaya Rasulullah jelas dan paham dengan konsep2 Islam.. supaya kita sebagai umat Rasulullah pun memahami konsep2 islam, iman dan ihsan itu..
antara yang sempat dikupas daripada hadis ini ialah mengenai 3 asas hidup manusia, iaitu islam, iman dan ihsan.. untuk mencapai tahap ihsan, kita perlulah beriman dan untuk beriman, kita mestilah menghayati Islam itu terlebih dahulu..
hadis ni juga menjelaskan tentang tanda-tanda kiamat.. dan pada zaman ini, kebanyakan tanda2 kiamat telah terzahir.. hanya menunggu detik dan waktunya berlaku sahaja..
kisah penurunan surah Al-Ikhlas:
Dilihat dari peristiwa paling pertama, Abdullah bin Mas'ud meriwayatkan bahwa sekelompok Bani Quraisy pernah meminta Nabi Muhammad untuk menjelaskan leluhur Allah dan kemudian turun surah ini. Riwayat lain bersumber dari Ubay bin Ka'ab dan Jarir bin Abdillah yang menyebutkan bahwa kaum Musyrikin berkata kepada Nabi Muhammad, "Jelaskan kepada kami sifat-sifat Tuhanmu." Kemudian turun surah ini untuk menjelaskan permintaan itu. Dalam hadits ini, hadits yang bersumber dari Jarir bin Abdullah dijadikan dalil bahwa surah ini Makkiyah. Selain itu dari Ibnu Abbas dan Sa'id bin Jubair menyebutkan bahwa kaum Yahudi yang diantaranya Kab bin Ashraf dan Huyayy bin Akhtab datang menemui Nabi dan bertanya hal yang sama dengan hadits pertama, kemudian turun surah ini. Dalam hadits ini Sa'id bin Jubair menegaskan bahwa surah ini termasuk Madaniyah. Dan juga riwayat Qatadah menyebutkan Nabi Muhammad didatangi kaum Ahzab (Persekutuan antara kaum Bani Quraisy, Yahudi Madinah, Bani Ghatafan dari Thaif dan Munafiqin Madinah dan beberapa suku sekitar Makkah) yang juga menyanyakan gambaran Allah dan diikuti dengan turunnya surah ini.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
berdasarkan carta kat atas ni, untuk beramal, kita mestilah beriman... dan untuk beriman pulak, kita kene berilmu dulu. apakah konteks ilmu itu sebenarnya dalam carta ni?? ilmu kat sini merujuk kepada ilmu yang kita faham.. bukannya ilmu yang kita tahu.. antara ilmu yang kita tahu dengan ilmu yang kita faham, mana yang lagi kita hayati? dah tentu lah ilmu yang kita faham.. apabila kita dah faham tentang ilmu ketuhanan, kita akan lebih yakin dengan pegangan kita berbanding ngan jika kita tahu tentang ilmu ketuhanan..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.I.M.A.N.
Apakah itu pula iman? rasenya, ramai yang tahu tentang maksud iman.. dari segi bahasa iman bermaksud percaya.. manakala dari segi istilah pula, iman membawa maksud membenarkan dalam hati, mengakui dengan lidah dan beramal dengan anggota.Daripada Saidina Umar r.a beliau berkata: " Ketika kami sedang duduk disisi Rasulullah s.a.w pada suatu hari, tiba-tiba muncul dihadapan kami seorang lelaki yang sangat putih bajunya, sangat hitam rambutnya, tidak kelihatan padanya tanda-tanda perjalanan (musafir) jauh dan tiada seorangpun diantara kami yang mengenalinya sehingga dia duduk dihadapan Rasulullah s.a.w. Lalu dia merapatkan lututnya ke lutut Rasulullah s.a.w dan meletakkan dua tapak tangannya diatas dua pehanya, lantas dia berkata: "Wahai Muhammad! ceritakan kepadaku tentang Islam". Lalu Rasulullah s.a.w menjawab: " Islam itu adalah kamu menyaksikan bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah peseuruh Allah, kamu mendirikan sembahayang, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji jika kamu mampu mengerjakannya." Lelaki itu berkata: "Benarlah kamu!" Kami merasa hairan terhadapnya; dia bertanya dan dia juga yang membenarkannya.
Lelaki tu berkata lagi: "Ceritakan kepadaku tentang iman" Baginda s.a.w bersabda "Bahawa kamu beriman dengan Allah, para maklaikat-Nya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari kiamat dan kamu beriman dengan kadar baik dan buruk-Nya". Lelaki itu berkata; "Benarlah kamu!"
Dia berkata lagi: "Ceritakan kepadaku tentang ihsan". Baginda s.a.w menjawab: "Bahawa kamu beribadat kepada Allah seolah-olah kamu melihat-Nya. Jika kamu tidak melihat-Nya, sesungguhnya Allah melihat kamu."
Lelaki itu berkata lagi: "Ceritakan kepada ku tentang kiamat". Baginda menjawab: "Tidaklah orang yang ditanya mengenainya (kiamat) lebih mengetahui daripada orang yang bertanya. (Maksudnya kedua-duanya tidak mengetahui tentang bila berlakunya kiamat)."
Lelaki itu berkata lagi;"Ceritakan kepadaku tentang tanda-tandanya." Baginda menjawab: "Apabila hamba perempuan melahirkan tuanya dan apabila kamu melihat orang yang tidak berkasut, tidak berbaju, miskin dan pengembala kambing berlumba-lumba membina bangunan." Kemudian lelaki itu pun pergi. Maka akupun menunggu beberapa hari. Kemudian Rasulullah s.a.w berkata ; "Wahai Umar! Tahukah kamu siapakan orang yang bertanya itu." Aku menjawab ; "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Sabda Rasulullah s.a.w ; "Sesungguhnya dia adalah Jibril. Dia datang untuk mengajar kamu tentang agama kamu."
kenapa mesti Jibril datang bertemu Rasulullah dan menanyakan semua soalan tersebut kepada baginda?
Jibril berbuat demikian supaya Rasulullah revise, supaya Rasulullah jelas dan paham dengan konsep2 Islam.. supaya kita sebagai umat Rasulullah pun memahami konsep2 islam, iman dan ihsan itu..
antara yang sempat dikupas daripada hadis ini ialah mengenai 3 asas hidup manusia, iaitu islam, iman dan ihsan.. untuk mencapai tahap ihsan, kita perlulah beriman dan untuk beriman, kita mestilah menghayati Islam itu terlebih dahulu..
hadis ni juga menjelaskan tentang tanda-tanda kiamat.. dan pada zaman ini, kebanyakan tanda2 kiamat telah terzahir.. hanya menunggu detik dan waktunya berlaku sahaja..
~wallahu'alam~
No comments:
Post a Comment